Zašto mobilnost mora biti deo svakog vašeg treninga?

Razno

Mobilnost, mobilnost, mobilnost…  Tema koja je sve popularnija i popularnija što me jako raduje, ali još uvek ne zauzima mesto koje zaslužuje.

‍Vežbe mobilnosti su jako važne i apsolutno moraju biti deo svakog treninga, jer baš te vežbe između ostalog omogućavaju da naše telo bude funkcionalno. A između ostalog, zato i počinjemo da treniramo, zar ne? 

Šta znači biti funkcionalan?

To znači da možemo da izvedemo određeni pokret bez:

▪ bola

▪ kompezacije

▪ limitacije

▪ asimetrije

Svakodnevnim rečnikom rečeno, biti funkcionalan znači:

▪ da nas ništa ne boli 

▪ da možemo da se savijemo, ispružimo nogu, a da nam zadnja loža „ne pukne“

▪ da možemo da iz stojećeg ili sedećeg položaja dodirnemo prste na stopalima 

▪ da možemo da podignemo ruku iznad glave ili pomerimo vrat u stranu, a da se ne ukočimo ili trpimo bol 

▪ da možemo pravilno da čučnemo, itd..

Ovo nije još jedan tekst o mobilnosti

Ne želim da ovaj tekst bude kao većina stručnih tekstova na temu mobilnosti.

Želim da vam prenesem krajnje lično iskustvo, ni manje ni više nego svoje. Želim da vam prenesem šta za mene znači mobilnost, kako sam je otkrio, kako sam se upoznao s njom i šta se na mom telu i treningu promenilo kada sam počeo da je radim.

Zato, čitajte pažljivije. 

Iako se bavim ovim poslom 15 godina, nije me sramota da kažem da sam na mobilnost obratio pažnju tek pre nekoliko godina. Na seminaru koji sam pre nekoliko godina pohađao bio je deo o mobinosti i tada sam otkrio nešto što do tada nisam znao. Otkriće je bilo šokantno. 

Iako se podrazumeva da je svaki trener mišićav, zdravo se hrani, dobro spava, vežba pet puta nedeljno to baš i nije uvek tako, iako bi trebalo. To pogotovo ne znači ni da smo mi treneri funkcionalni. Najčešće smo jako nefunkcionalni, a jedan od razloga (sada ću malo da branim naš posao) je taj što imamo dosta posla, često nemamo vremena da treniramo onoliko koliko bi želeli. Često preskačemo zagrevanje/istezanje, po ceo dan smo na nogama, radimo dosta kompezatornih pokreta – lezi, pokaži vežbu, ustani, dodaj teg, istegni kljenta itd. Ponekad čak i trpimo bol, jer ne želimo da priznamo i guramo dalje. Sve čari posla profesionalnog personalnog trenera. 

Ja spadam u tu grupu nefunkcionalnih (možda ne sada, ali sigurno sam spadao), a to sam video tek na seminaru na kom je rađeno testiranje funkcionalnosti. Tek na tim testovima, jasno se videlo da sam bio hronično umoran i da mnoge, osnovne pokrete, nisam mogao da izvedem bez bola.

Nije mi bilo nimalo  prijatno, ali danas sam srećan što se sve odigralo baš tako jer sam u sekundi na svom primeru (što je uvek i najbolje) shvatio važnost, a u isto vreme  i opasnost (ne)funkcionalnosti.

Sem nefunkcionalnosti,još jedan problem koji sam imao u to vreme bio  je problem sa spavanjem. Isti sam rešio sa samo nekoliko promena koje su mi bukvalno promenili život. Ako imate problem sa spavanjem 👉kliknite ovde i pročitajte kako do boljeg i kvalitetnijeg sna u nekoliko prostih koraka. 

 

Mobilnost se vežba i uči 

Od tada sam se ozbiljno bacio na proučavanje mobilnosti, pročitao mnogo knjiga, zapratio vodeće stručnjake, slušao podcaste i najvažnije –  od tog dana ovde sam počeo da radim mobilnost na sebi i sa svim mojim klijentima.

Da se razumemo – te vežbe nisu specijalno zanimljive i nije da jedva čekate da ih radite, ali prave ozbiljnu razliku. Ono što je najvažnije – daju ozbiljan rezultat, a benefiti su vidljivi jako brzo. 

Koliko vremena je potrebno za vežbe mobilnosti?

Ono što je dobra stvar jeste da se vežbe mobilnosti mogu raditi u bilo kom trenutku na treningu – na početku, u glavnom delu treninga ili na samom kraju. Najčešće se ipak rade na početku treninga i traju pet do 10 minuta. 

Šta će nam vežbe mobilnosti doneti? 

Sem što nam daju osećaj:

otkočenosti✅

▪ veće amplitude pokreta✅

▪ bolju produktivnost na poslu i dnevnim aktivnostima✅

▪  to je i najbolji način da pripremimo telo za glavni deo treninga koji će se posle ovih vežbi uraditi neuporedivo bolje i kvalitetnije✅

Moja preporuka je da se vežbe mobilnosti u trajanju od pet do sedam minuta uključite i kao jutarnju rutinu, čim ustanete. Rezultati će napraviti ogromnu razliku u produktivnosti i samom osećaju u našem telu. 

Ukoliko mobilnost do sada nije bila deo vašeg treninga, ubacite je! Jako brzo ćete osetiti ogromnu razliku. 

Video koji delim sa vama je samo jedan predlog protokola mobilnosti, postoje hiljade i hiljade različitih vežbi koje možete ubaciti u svoju svakodnevnu rutinu. Pravi odabir vežbi zavisi od našeg stanja, tj. naše funkcionalnosti, koja se lako može odrediti uz pomoć nekoliko testova. Jedan od najpouzdanijih je svakako FMS testiranje, a više o ovom tipu testa možete saznati na ovom linku

Želite da znate koliko ste funkcionalni? 

Ukoliko ste se, čitajući ovaj tekst, setili bola u vratu, leđima i ramenima, i zapitali se u kakvom je stanju vaše telo prijavite se za naš besplatni probni trening! U sklopu treninga ćemo, potpuno besplatno, uraditi testiranje koje će pokazati koliko ste funkcionalni i šta je potrebno da uradite kako bi se funkcionalnost popravila, a bol zauvek nestala.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *